Posted by on nov 22, 2017 in Inspiratie | Reacties uitgeschakeld voor Bruiloft plannen als een pro: zo voorkom je problemen

Bruiloft plannen als een pro: zo voorkom je problemen

Je bruiloft is een dag die je nooit zal vergeten. En om ervoor te zorgen dat je er vooral van zult genieten, plan je de grote dag natuurlijk tot in de puntjes. Om een bruiloft te plannen als een pro heb je een vooruitziende blik nodig en handige oplossingen voor alle problemen die je tegenkomt. Maar hoe de dag ook loopt, vergeet niet dat een bruiloft geen prestatie is, maar juist een dag om van te genieten met geliefden, familie en vrienden. Als je aan het eind van de dag getrouwd bent met jouw grote liefde mag je het een succes noemen. Hieronder volgt een aantal van de meest voorkomende problemen en hoe je deze kunt oplossen of vermijden.

Probleem: het regent!

De Grote Dag is aangebroken en, in plaats van de zonnige zomerbruiloft waar iedereen op hoopte, lijkt het alsof er 3 weken aan water in één dag uit de lucht valt.

Oplossing: omdat het weer in Nederland nou eenmaal wispelturig is, moet je altijd voor alle weersomstandigheden plannen. Ook al is het augustus, zorg toch dat je een grote paraplu bij de hand hebt om de bruid droog van de auto naar de ceremonie en de receptie te loodsen.

Plan je een buitenreceptie? Zorg er dan voor dat er een partytent beschikbaar is op locatie. Nog veiliger is om de partytent te gebruiken om de decoraties en verlichting in op te hangen. Zo ben je op alle weersomstandigheden bedacht (brandende zon, regen, wind) en creëer je direct een intieme sfeer. Denk dan ook net wat verder door, en vraag of er op jouw feestlocatie bij regen matten kunnen worden neergelegd, zodat mensen niet met vieze modderschoenen naar binnen lopen.

Probleem: gasten verdwalen terwijl ze van het gemeentehuis naar feestzaal rijden.

Oplossing: hoewel je er in deze tijden van smartphones en navigatiesystemen bijna vanuit kunt gaan dat de meeste mensen zich wel redden, deel voor vertrek duidelijke instructies uit om van A naar B te rijden met het telefoonnummer van je ceremoniemeester erop voor noodgevallen. Want wie denkt er nu daadwerkelijk aan om dat schattige kaartje dat bij de uitnodigingen zat mee te nemen? Nog makkelijker (maar wel duurder) is het verzorgen van een bus die alle gasten naar de tweede locatie brengt.

Probleem: je hebt te weinig tijd om handgemaakte gastenbedankjes te maken, zoals je op het internet hebt gezien.

Oplossing: zorg voor twee kleine cadeautjes in plaats van één cadeau, waarbij je er eentje van tevoren regelt en de andere zelf maakt, zo heb je altijd iets achter de hand. Zet bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje met wat chocolaatjes neer bij de uitgang dat jouw gasten zelf meenemen bij vertrek. Als tweede cadeautje zorg je voor iets attents en bruikbaars dat al op tafel staat, zoals gegraveerde glazen met jullie namen en de trouwdatum. Op deze website kun je ze op het laatste moment regelen, dus zelfs bij een knutselcatastrofe is succes gegarandeerd!

Probleem: te veel gasten.

Als je neef A uitnodigt mag je tante B natuurlijk niet vergeten; zo loopt de gastenlijst vaak sneller op dan je verwachtte!

Oplossing: maak, net als bij Hollywoodevenementen, een A-lijst (onmisbare gasten) en een B-lijst (zou je best uit willen nodigen, maar past niet in de zaal of binnen het budget). Wanneer mensen van de A-lijst annuleren, kun je alsnog mensen van de B-lijst uitnodigen. Ook kun je ervoor kiezen een limiet te stellen op wie mee mag komen als gast (de laatste scharrel van je achternicht is niet onmisbaar) en eventueel op de kinderen die je uitnodigt.

Probleem: je budget loopt op.

Oplossing: bij het maken van een budget kies je het bedrag dat je wilt besteden en daar haal je 10% af als noodfonds. Vervolgens kies je 3 dingen die onmisbaar zijn (de receptiezaal, gratis drankjes voor je gasten, die ene band, etc.) en die dingen budgeteer je eerst. Wat er dan overblijft is de rest van je budget. Schrijf dingen zo specifiek mogelijk op, dan weet je precies waar je het over hebt. Om dit te kunnen doen moet je gaan praten met verschillende leveranciers en offertes aanvragen. Wees daarbij niet bang om prijzen te vergelijken en te onderhandelen. Vraag bij wijzigingen op het laatste moment altijd een schriftelijke bevestiging, zo kom je ook na afloop niet voor nare verassingen te staan. Voor een uitgebreide checklist en tips over hoe je een budget opstelt, kijk hier.

Probleem: Eerste Hulp Bij Beauty Ongevallen (EHBBO).

Een knoopje valt van de jurk, een enorme windvlaag heeft een prachtig kapsel verpest, er is gehuild bij de ceremonie of gezweet op de dansvloer? Het lijken kleine dingen, maar op een dag waarop de emoties hoog oplopen kunnen deze kleine dingen rampzalig zijn als je er niet aan gedacht hebt.

Oplossing: Zorg voor twee EHBBO setjes met daarin tissues, natte doekjes, deodorant, blotting paper (ook handig voor de bruidegom, zeker als hij geen poeder op zijn gezicht wil), naald en draad, veiligheidsspeldjes in verschillende maten, blarenpleisters, schuifspeldjes, oogdruppels (voor lenzendragers) enz. Waarom twee? De eerste is voor de bruid, deze houdt de ceremoniemeester of getuige bij de hand, de tweede is voor je gasten.

Probleem: de gerechten van de cateraar komen niet uit.

Normaal gesproken is dit iets waar een professionele cateraar mee om kan gaan, maar het kan geen kwaad om met je vooruitziende blik een aantal problemen voor te zijn.

Oplossing: schrijf de menukeuze op een kaartje die je bij de plek van de gast neerzet. Mensen zullen de herinnering van het menu waarderen en ook geef je ze de kans om aan te geven wanneer er iets fout is gegaan (je vegetarische oom staat genoteerd voor een steak, iemand heeft een voedselallergie die niet vermeld staat). Zo voorkom je ook dat mensen die niet meer weten wat ze besteld hadden gewoon nemen waar ze zin in hebben, waardoor je niet meer uitkomt met je gerechten.

Zo zie je maar, met een beetje vooruitziende blik kom je een heel eind. Een gouden tip bij het plannen van een bruiloft: wijs een stressbestendig en praktisch persoon aan als ceremoniemeester. Deze persoon heeft op de dag zelf een draaiboek bij de hand, alle telefoonnummers op zak, en hij of zij houdt het hoofd koel, zodat bruid en bruidegom alleen nog maar hoeven te genieten. Want daar gaat het uiteindelijk om, toch?